Raportul maxim la şosea pentru copii

1.Introducere în restricţiile raportului maxim de angrenaj pentru concursurile de copii organizate de Federaţia Română de Ciclism

Dacă eşti membru într-un club serios de ciclism, fără îndoială că nu ai nevoie de acest articol, băieţii de la club îţi vor rezolva problema cât ai bate din palme fără să-ţi baţi tu capul.

Dacă eşti un copil fără club, care se antrenează singur, ori un părinte de astfel de copil, mai devreme sau mai târziu o să-ţi pui problema cum să faci să respecţi restricţiile Federaţiei Române de Ciclism privitoare la angrenaje.

Prima dată când îţi pui întrebarea este atunci când citeşti regulamentul pentru cupele şi campionatele de şosea pentru copii, la MTB n-ai treabă. În regulament vei vedea, sec, un tabel cu categoriile de vârstă alăturate unor numere:

CategoriiVârstaLimitare (m)
Cadeţi15-166.93
Copii A13-146.45
Copii B11-126.05
Copii C9-105.40
Copii D7-85.10

Dacă vezi prima oară acest tabel, o să te gândeşti serios un timp ca să poţi înţelege problema, iar cum noi am făcut deja asta, am zis că e ok să-i ajutăm şi pe alţii care încă se întreabă şi ar dori să ştie.

FRC explică limitarea astfel:

Aceste reglementări privesc siguranţa pe termen lung a micilor sportivi, menţinerea lor într-o stare de sănătate cât mai bună şi prevenirea diferitelor afecţiuni/accidentări. Utilizarea unui pas care depăşeşte respectivele valori poate duce la uzura prematură a organismului.

Federaţiile din alte ţări (US, UK) mai specifică la motivele limitării:

  1. asigurarea unei baze competitive egale pentru toţi cei implicaţi;
  2. limitarea avantajului competitiv al cicliştilor care se maturizează mai devreme;
  3. încurajarea dezvoltării în tinerii ciclişti a tacticilor de cursă;
  4. încurajarea dezvoltării tehnicilor şi abilităţilor de a produce putere la cadenţe mari;
  5. reducerea riscurilor de suprasolicitare a organismului.

Fiecare punct are logică, n-o dezbat eu, doar îs de acord cu ea.

2.Lungimea roţii bicicletei (Lr)

Ca să ştii aproximativ de unde să porneşti în respectarea pasului impus, trebuie să ştii exact ce lungime are roata bicicletei (Lr).

În principiu, pentru o cursieră de 28 de inch, lungimea roţii este cam de 2.1 m, dar aceasta poate să difere cu 2-6 cm, funcţie de balonajul anvelopei (20, 23, 25,28). Pentru a măsura exact, pui roata cu valva de la cameră jos, perpendicular pe sol şi tragi o linie cu cretă. Rulezi bicicleta până când valva revine jos, perpendicular pe sol şi tragi alta linie. Măsori exact distanţa dintre cele două linii et voila, ai lungimea roţii, nu te mai încurca cu diametre şi alte calcule.

3.Partea teoretică

Dacă nu eşti interesat de teorie, treci direct la practică în subcapitolul următor: 4.Partea practică

În principiu, pasul maxim al bicicletei este distanţa maximă pe care bicicleta o parcurge la o rotire completă a pedalelor în cea mai mare viteză posibilă (pe placa mare şi pinionul mic).

Acuma, dacă ai avea în faţă o placă de 34 de dinţi şi în spate un pinion tot de 34, raportul ar fi de 1:1, adică, la o rotire completă de pedale s-ar produce exact o rotire completă a roţii.

Dacă ai în faţă o placă de 53 de dinţi (Df) şi în spate un pinion de 11 dinţi (Ds) , distanţa maximă pe care o poţi parcurge cu o rotire de pedală completă (D) ar fi:

(1)     D=(Df/Ds)*Lr,

respectiv D=(53/11)*2.1 = 10.12 metri, asta dacă Lr=2.1, unde:

Df = numar de dinţi pe placa mare faţă;
Ds=număr de dinţi pe pinionul cel mai mic din spate;
Lr=Lungimea roţii (in metri);
D=Distanţa parcursă (în metri);

Ca să respecţi pasul impus de Federaţie (D), ai minim trei posibilităţi:

  1. să pui în faţă o placă mare cu mai puţini dinţi (spre exemplu în loc de 53 să pui 52, 50 sau 48);
  2. să pui în spate pinionul cel mai mic cu mai mulţi dinţi (spre exemplu în loc de 11 să pui 16);
  3. să schimbi anvelopa cu alta cu balonaj mai mic sau mai mare (dar asta numai pentru reglajul fin al distanţei).

Ai deci trei variabile la care poti umbla: Df, Ds, Lr, tu hotărăşti la care anume vrei sa acţionezi.

Cazul 1. Vrei să modifici placa mare faţă (Df) şi să nu umbli deloc la roţi şi pinioane.

Din (1) ai succesiv:

D/Lr=Df/Ds

Df=(D/Lr)*Ds

Fie D=6.45 (Copii A), Lr=2.1m, Ds=11. Acesta este cazul în care copilul tău are 13-14 ani şi vrei neaparat să ai caseta de 11-28 să zicem, pe biclă. Trebuie să-i pui o placă mare în faţă… mai mică.

Df=(6.45/2.1)*11=34

Rezultă că ai avea nevoie ca placa mare din faţă să fie de 34 de dinţi, adică să renunţi complet la placa mare.

Cazul 2. Vrei să modifici cel mai mic pinion din spate (Ds) şi să nu umbli deloc la roţi şi plăcile faţă

Din (1) ai succesiv

D/Lr=Df/Ds;

Lr/D=Ds/Df;

Ds=(Lr/D)*Df

Fie D=6.45, Lr=2.1m, Df=50. Acesta este cazul în care vrei neapărat să ai în faţă placa mare de 50 de dinţi, să zicem.

Ds=(2.1/6.45)*50= 16

Rotunjeşti, desigur, la cel mai apropiat întreg. În cazul de faţă, rezultă că cel mai mic pinion din spate, la o lungime a roţii de 2.1 m şi cu placa mare faţă de 50 de dinţi, este de 16 dinţi.

Cu toate calculele mele, s-ar putea ca bicicleta să nu treacă testul cu câţiva centimetri. Abia atunci te gândeşti să înlocuieşti cauciucurile cu un balonaj mai mic.

4.Partea practică

Practic nu-ţi baţi capul că ţi-am făcut un tabel aproximativ:

tabel_restrictieAcuma, tabelul e aproximativ ca să ai o bază de pornire. El presupune că ai roata de 2.1 m, dacă vrei scrie-mi şi-ţi dau fisierul xls pe email să calculezi pentru orice roată.

Cum faci?

Prima data vezi ce categorie are copilul. Să presupunem că e un copil de 11-12 ani, deci la Copii B. Apoi vezi ce placă mare ai în faţă. Să presupunem că ai un 50. La intersecţia coloanei cu placa de 50 cu categoria copilului se află un pinion de 17.

No, de la 17 începi tatonarea practică în această speţă.

1.Mergi într-un loc unde ai desenată pe asfalt o linie dreaptă (teren de tenis, parcare, etc.).

2.Trage un semn cu creta.

3.Măsoară în lungul liniei alese 6.05 m şi fă alt semn.

4.Pune pe placa mare faţă şi pinionul 17 pe spate. Pune o pedală în poziţia cea mai de jos (la ora 6) la primul semn făcut.

5.Împinge bicicleta în spate pe linia dreaptă până când pedala ajunge din nou la ora 6, exact ca în poziţia iniţială.

Dacă a ajuns la ora 6 înainte de semnul al doilea e bine, dacă e după semn, e rău. În acest ultim caz, încerci încă o dată cu un pinion spate mai mare, de exemplu cu 18, până când pedala ajunge la ora 6 deasupra semnului sau mai repede.

NOTA BENE: Dacă pedala ajunge jos înainte de semn, copilul va fi dezavantajat în cursă, la aceeaşi cadenţă cu alţii el parcurgând o distanţă mai mică. Încearcă să te apropii de semn prin mărirea balonajului anvelopei, pune-i de exemplu în loc de 23 anvelope de 25 sau 28.

Nu uita că ce am spus e un exemplu concret, pentru altă categorie de copii ai altă distanţă, alte pinioane, etc. De asemenea, nici un calcul nu înlocuieşte testul practic.

Uite un video bun, dar trebuie să-l vezi în Vimeo, că nu mă lasă să-l arăt de aici.

Şi uite încă unul edificator:

5.Epilog

Pentru Vlad am avut noroc şi am găsit o casetă Ultegra de 16-27 la Bikexpert. El are pe faţă o placă de 50 şi anvelope cu balonaj de 23, deci are o casetă întreagă, dar dacă ai un copil mai mic, pentru care ai nevoie ca cel mai mic pinion să fie de 18 sau de 20, cea mai ieftină soluţie este să mergi la un atelier de biciclete şi să rogi mecanicii să-ţi scoată pur şi simplu pinioanele în plus şi să-ţi pună în locul lor  distanţiere, apoi să regleze schimbătorul pe noua limită.

Nu te speria că la Copii D poţi ajunge să ai doar trei pinioane în spate, 20-22-25 de exemplu, nu e nimic neobişnuit, toţi copii vor avea aproape la fel.

Fii atent! Toţi mecanicii cu care am vorbit mi-au spus că limitează ei schimbătorul şi e ok.

Nu e ok, pentru că federaţia nu acceptă doar blocarea schimbătorului ci doreşte să ai fizic cel mai mic pinion aşa cum trebuie.

No, e cam lung şi pare complicat, dar nu e, şi sper să te ajute dacă eşti total novice cum am fost eu. 🙂

 

 

3 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *