Cindrel – Traversarea Vest-Est

Versiunea revizuită a acestei postări se găsește aici:

Dedicat lui Alin Roșca, primul om care a știut din prima ce este un „capac”… 🙂

Duminica, 19.07.2015 am tras cu Dom’ Vladu o tură importantă în Cindrel, așa:

Gura Cibanului – Canton Cerbu – Ciuciula – Padina Rudarilor – Valea Rudarilor – Dealu Ardeiu – Canton Strâmba – Coasta Căsoilor – La Cârlig – La Pisc – Gura Râului – Orlat

Traversările îs ture destul de importante când vorbești de munți. În principiu, dacă vrei să cunoști un munte în întregime, așa cum facem noi, e bine să te gândești că asta nu se face la întâmplare. Dacă-ți place geografia MTB-ului, citește mai departe, dacă vrei doar epica turei sari la partea epică de după hartă, dacă vrei doar track-ul ia-l și bucură-te de el.

Tipurile de ture de care ai nevoie ca să înțelegi muntele sunt:

1.Ocolul. Tura asta e de obicei o tură circulară care delimitează un spațiu de joacă mai mare, căt se poate de mare, dacă nu cumva poate fi întregul munte. Într-o astfel de tură dai o roată integrală masivului fix pe marginea sa exterioară, pe cele mai apropiate drumuri de corpul efectiv al muntelui. Câteva ocoale făcute de noi, ca să înțelegi cum stă treaba ar fi:

Ocolul Munților Vințului

Ocolul Trascăului de Sud

Ocolul Munților Cindrel

Observi că Munții Vințului și Munții Cindrel au fost ocoliți integral, în vreme ce în Trascău am ales o traversare, o trecere dintr-o margine în alta a muntelui împărțindu-l în două și unind-o cu conturul exterior al muntelui, cu perimetrul său.

2.Parcurgerea. Tura asta e de obicei o tură de la A la B care merge pe o creastă principală sau secundară dintr-o margine în alta a muntelui, o tură care parcurge deci o creastă și atinge marginile muntelui. Un exemplu impropriu ar fi o tură a noastră pe creasta Cindrelului:

acăsenii și Creasta Cindrelului pe bicle

Aici, dacă vei lua doar porțiunea dintre Păltiniș și Oașa, vei vedea că este doar jumătate de parcurgere, cealaltă jumătate fiind cuprinsă, spre Est, între Păltiniș și localitatea Sadu peste Poiana Trandafirilor și Măgura Cisnădiei. Rezultă că ceea ce toată lumea numește „a face Creasta Cindrelului” (poteca Păltiniș-Oașa) este doar jumătate de creastă.

3.Unitatea de tură. Aceasta este o tură care abordează urcarea pe o creastă, atingerea unui vârf sau linii de creastă și coborârea pe o altă creastă pe cel mai scurt drum acceptabil pentru MTB. un exemplu pentru așa ceva este tura noastră:

Tura Pripoanelor

Observi aici că în astfel de ture e important să stabilești bine sensul, pentru un maximum de profit, adică urcarea să fie cea mai lină și de obicei mai lungă, coborârea scurtă și abruptă. Multe astfel de ture nu e ok să le parcurgi invers pentru că nu e distractiv să împingi la deal pe unde poți coborî lejer, adică scopul e ciclabilitatea, iar subordonat ciclabilității, consideri urcarea ca valoare de antrenament fizic MTB și coborârea ca valoare de antrenament tehnic pentru MTB, nu vorbesc aici de alte feluri de biciclit.

4.Capacul. Acest tip de tură, este o unitate de tură specială care parcurge o vale pe la poalele unui abrupt pe care apoi te cațeri și-l parcurgi, sau invers. Câteva astfel de ture semnificative sunt:

Coasta Porumbelului Integral

Fântâna Neagră

Cindrel Centru-Vest

Ca să înțelegi bine capacele, trebuie să pui harta pe modul topografic, să poți identifica abruptul. Parcurgi practic două linii paralele, una pe sus, alta pe jos.

5.Traversarea. Tură de la A la B, în care atingi marginile opuse ale muntelui prin interiorul său (peste creasta somitală sau secundară).

Cindrel – Traversarea Sud-Nord

Aceasta este traversare a crestei somitale, dar parcurgere a crestei secundare, na… ințelegi tu, una n-o exclude pe alta.

Mai sunt sub-ture care sunt ture interioare unităților de tură, și alte câteva, dar cele mai importante ți le-am descris aici, e vorba deci de acele ture care te fac să înțelegi ca în palmă un masiv montan altfel desigur, tu te poți da pe unde vrei și cum vrei, dar dacă ești pe site-ul nostru înseamnă că iubești și geografia în egală măsură cu MTB-ul.

Să n-o iei nicidecum ca pe-o lecție de ceva postarea asta, io doar îți spun cum facem noi.

Bun. Acuma, ai văzut că noi am făcut Cindrel – Traversarea Sud-Nord, iar acum, am găsit o trecere faină de la Vest la Est.

Pe hartă, am pus Ocolul Cindrelului, cu roșu, Traversarea Sud-Nord cu albastru și cu negru tura de azi, Traversarea Vest-Est. Logica lor o vei găsi numai dacă te uiți pe reprezentari topografice, astfel vei înțelege nervurile muntelui, crestele și abrupturile.

Epic, tura a fost așa: ne-am suit cu mașina până la Gura Cibanului, la 3 km Nord de lacul Oașa. Acolo am început pregătirile, montatul camerelor video pe ghidoane, încălțat SPD-uri, de-astea. Când să fim gata, o mașină oprește pe podul peste Ciban și coboară un domn bine, foarte cunoscut și foarte înalt, prietenul Silviu din Aiud. Ne-am bucurat mult, ne bucurăm mereu să întâlnim cunoscuți pe munți. Omul e cu tatăl său, merg în Parâng.

No, plecăm deci bucuroși de întâlnire pe Valea Cibanului. Trecem de clădiri, ajungem la Cantonul Cerbu…

Drum foarte bun, forestier pietros, nu te afunzi nici dacă plouă. Mai departe trecem de intersecția cu forestierul de pe Fața Cibanului și începe urcarea. Aproape de Ciuciula, Vladu găsește o amenajare hidrotehnică, un tunel adâncit în munte, ști că lui îi plac chestiile astea…

Drumul bun, cum am spus, mai vezi și alte poze la sfârșit, în pozopoveste, până ajungem să ne abatem spre Padina Rudarilor, unde drumul începe să fie cu adevărat pitoresc…

Pădure, conuri de brad, izvoare, dar și urmele a două biciclete, lucru care ne-a bucurat foarte mult. Ajungem în Padina Rudarilor, a treia oară anul acesta.

Din Padină găsim iute drumul care coboară în Valea Rudarilor.

Acum am să-mi dau cu părerea, nu-i musai să mă iei în seamă… Noi românii părem o națiune de oameni stresați, egoiști și nepăsători, așa suntem văzuți uneori de mulți străini și poate în ce privește muntele și mountainbike-ul s-ar putea confirma parțial că e așa. Românii nu sharează detalii, ei nu consideră important să documenteze un traseu prin, știu și eu… bloguri, Wikiloc sau Panoramio…

Când am început Harta MTB de Mountainbike în Munții Trascău, pe Wikiloc nu era postată nici o tură a vreunui român, iar pozele puse pe Panoramio, deci vizibile în Google Earth, erau aproape în exclusivitate postate de turiști maghiari, cărora trebuie să le acordăm respectul nostru, dar acestea erau concentrate în zona Rimetea-Colțești…

Acum, no… ne place să credem că Trascăul a devenit mai abordabil și datorită nouă…

…încercăm să facem același lucru în Cindrel, nu știu dacă vom reuși pentru că suntem singuri, ca de obicei, dar scopul nostru este să oferim, un track, o poză, ceva care să te ajute în lunile lungi de iarnă să visezi la mountainbike și la munți.

Na fii atent ce-am divagat! 🙁

Din Padină deci, cobori abrupt pe un pârâu pietros, o coborâre care nu e mai lungă de 300 de metri, am filmat cam cum e… poți s-o și sui dar mi-e că vei căra bicla în spate acolo, dacă ai carbon norocul tău…

Și de-acolo e gata! Cam 25 de km ai de coborâre, să ști că ți-am filmat și ieșirea din Valea Rudarilor la Dealu Ardeiu și apoi ajungerea la Cantonul Strâmba.

Dacă pe Valea Rudarilor drumul e animat de gropi, pe Valea Râului Mic lucrurile stau nașpa deocamdată, ți-am zis și în tura de la Fântâna Neagră, e plin de utilaje pe vale, au nivelat tot, au compactat tot, dar deocamdată e un praf de o palmă pe jos, dacă e o biclă în fața ta te umple de praf de faci silicoză, cred că mai trebuie două-trei ploi ca să se așeze lucrurile (mă rog, praful).

Apoi am ajuns la Gura Râului, apoi la Poplaca. Acolo ne-am oprit că începuseră fulgere violente și ne-a fost frică să ne suim pe Dealu Sterp așa c-am chemat-o pe mami să ne ia cu mașina…

Blogografie: Am știut cum să coborâm în Valea Rudarilor de aici:

1.http://hoinarii.blogspot.ro/2009/06/cindrel.html

și de aici:

2.http://gianinalin.blogspot.ro/2009/06/roata-cindrelului-pe-bicicleta-27-28.html

…erau singurele locuri de pe Internet unde am putut afla ce și cum cu Padina și Valea Rudarilor, multe mulțumiri.

No, cam atât azi, nu uita să verifici starea proiectului MTB în Cindrel.

Pozopovestea se găsește aici, să fii bine!